1. Betalingsplan:
1.1 Alle betalinger må gjøres innen 3 virkedager etter fullføring av arbeidsfasen, med unntak av den siste betalingen, som også må betales innen 3 virkedager, med mindre kunden ikke har mottatt all nødvendig dokumentasjon. I så fall har kunden rett til å tilbakeholde 10 000 NOK inntil all dokumentasjon (inkludert FDV, sertifikater osv.) er levert.
1.2 Selskapet forplikter seg til å informere kunden om betalinger via e-post.
1.3 Kunden er ansvarlig for å betale i tide, uavhengig av om varslene har blitt merket eller ikke.
1.4 Fakturaer utstedes på forhånd, i henhold til en fremtidig tidsplan, men kunden skal ikke betale alle fakturaene umiddelbart. Han betaler i henhold til reglene som er angitt i punkt 1.1 ovenfor.
2. Betalingsfaser:
2.1 Første betaling (30%): Betales når rivingen er halvveis fullført.
2.2 Andre betaling (40%): Betales når VVS, elektriske installasjoner og vegger er klare for flislegging.
2.3 Tredje betaling (20%): Betales når flisene er montert, og etterbehandlingsarbeidene er i gang.
2.4 Fjerde betaling (10%): Betales når møbler, LED-belysning, dekorasjoner og kraner er installert.
2.5 En sum på 10,000 NOK fra den siste betalingen holdes tilbake som sikkerhet til selskapet leverer de endelige dokumentene for badet. Når dokumentene er levert, må kunden betale resten av beløpet.
3. Ekstra arbeid:
3.1 Alt ekstra arbeid som oppstår under prosjektet må skriftlig godkjennes av kunden og selskapets representant før arbeidet igangsettes.
3.2 Bekreftelse på ekstra arbeid kan gis skriftlig via e-post eller ved fysisk signatur. Muntlig godkjenning er ikke gyldig uten skriftlig bekreftelse.
3.3 Ekstra arbeid vil bli fakturert separat, og en kostnadsanslag vil bli presentert for kunden for godkjenning før arbeidet starter. Betaling for ekstra arbeid følger en separat betalingsplan som er koordinert med hovedprosjektets betalingsplan.
3.4 Uten skriftlig bekreftelse vil ekstra arbeid ikke bli utført, og inkludering av arbeidet i prosjektet anses som ugyldig
3.5 Ekstraarbeid vil umiddelbart påvirke den opprinnelig fastsatte prosjektferdigstillelsesdatoen, og kan bli utsatt med flere dager. Vi vil alltid informere om eventuelle utsettelser via e-post.
4. Forsinkelsesrente:
Hvis kunden er forsinket med betalinger, vil det bli pålagt forsinkelsesrenter i henhold til norske lover. Rentesatsen for 2024 er 16,25% per år, beregnet daglig inntil full betaling er mottatt.
5. Kompensasjon for forsinkelse fra selskapet:
Hvis selskapet forsinker ferdigstillelsen av prosjektet, har kunden rett til kompensasjon som utgjør 0,10% av prosjektets totale verdi for hver dag med forsinkelse. Kompensasjonen kan ikke overstige 2,8% av prosjektets totale verdi.
6. Forsinkelser fra tredjepart:
Hvis forsinkelse i prosjektet skyldes tredjepart (f.eks. leverandører), er verken kunden eller selskapet ansvarlig for forsinkelsen. Betalinger og prosjektfrister blir automatisk utsatt i antall dager som tilsvarer forsinkelsen.
8. Selskapets ansvar:
Selskapet er ansvarlig for alle forsinkelser i prosjektet hvis de oppstår som følge av selskapets feil. Kompensasjon til kunden vil bli gitt i henhold til de ovennevnte vilkårene.
9. Materielt ansvar:
9.1 Selskapets ansvar: Hvis selskapet er ansvarlig for innkjøp av byggematerialer, er selskapet ansvarlig for kvaliteten, levering og sikkerheten til materialene under hele prosjektet. Eventuelle materialfeil eller tap under prosjektet er selskapets ansvar.
9.2 Kundens ansvar: Hvis kunden leverer møbler, fliser eller andre innredningselementer, er kunden ansvarlig for deres rettidige levering og kvalitet. Selskapet tar ikke ansvar for erstatning for skader som følge av mangelfulle eller feilaktig leverte materialer til kunden, med mindre skaden skyldes selskapets ansatte.
9.3 Full innkjøpspakke: Hvis selskapet avtaler med kunden om en full pakke som inkluderer innkjøp av møbler, fliser eller andre innredningselementer, påtar selskapet seg ansvaret for levering og kvalitet av alle materialer. I dette tilfellet får kunden muligheten til å gjennomgå og godkjenne kjøpene før bestilling.
10. Garanti:
10.1 Garantiperiode: Selskapet tilbyr en 5-års garanti i samsvar med norske byggeforskrifter, som dekker alle utførte bygge- og renoveringsarbeider. Garantiperioden begynner fra ferdigstillelsesdatoen når kunden signerer overleveringsdokumentet.
10.2 Utvidet garanti: For innvendige arbeider tilbyr selskapet en 10 års garanti, som gjelder tekniske arbeider utført inne i bygningen – for eksempel rørleggerarbeid, elektriske installasjoner, vanntetting, varmesystemer samt skjulte konstruksjonsarbeider.
10.3 Garantivilkår: Garantien dekker mangler og feil som oppstår på grunn av feil materialer eller arbeid utført av selskapets ansatte. Garantien dekker ikke mangler som oppstår på grunn av kundens feil bruk, naturlig slitasje eller inngrep fra tredjepart.
10.4 Reparasjon av mangler: Hvis det oppdages mangler i løpet av garantiperioden, forplikter selskapet seg til å rette opp dem innen rimelig tid, ikke senere enn 30 dager etter kundens varsel om mangelen.
10.5 Garantikansellering: Garantien gjelder ikke hvis kunden selv eller ved hjelp av tredjepart utfører arbeid eller endringer på prosjektet uten selskapets godkjenning.
Disse garantivilkårene er utarbeidet i samsvar med norske lover, og sikrer kvalitet og trygghet for kundene i garantiperioden.
11. Forsikring:
11.1 Selskapets forsikring: Selskapet har gyldig ansvarsforsikring som dekker skader på tredjepart og eiendom, samt arbeidssikkerhet som kreves av norske lover.
11.2 Kundens forsikring: Kunden er ansvarlig for å forsikre egen eiendom under byggeprosessen. Det anbefales å sikre at forsikringen dekker mulige skader på møbler, fliser eller annet utstyr.
11.3 Forsikringsvarsler: Ved skade plikter begge parter å varsle sine forsikringsselskaper og samarbeide for å løse situasjonen.
11.4 Unntak: Forsikringen dekker ikke skader som skyldes kundens eller tredjeparts handlinger, eller på grunn av naturlig slitasje på materialene.
11.5 Tilleggsforsikring: Ved behov kan det avtales tilleggsforsikring før prosjektstart for spesielle eller kostbare materialer.
12. Avbestilling eller prosjektavslutning:
12.1 Kundens initiati Kunden har rett til å avslutte prosjektet når som helst ved å gi skriftlig varsel til selskapet minst 7 kalenderdager i forveien. I så fall må kunden betale for alt arbeid som er utført frem til avslutningen og forbrukte materialer i henhold til den avtalte kostnadsrammen. Hvis mer enn 50% av arbeidet er fullført, må kunden betale 70% av gjenværende prosjektverdi.
12.2 Selskapets initiativ: Selskapet kan avslutte prosjektet kun av legitime grunner (f.eks. langvarig manglende betalinger fra kunden, kundens handlinger som hindrer trygg utførelse av arbeidet eller brudd på kontraktsbetingelser). Selskapet må varsle kunden minst 7 kalenderdager i forveien. I dette tilfellet vil kunden få tilbakebetalt beløpet for ikke-fullførte arbeider, fratrukket kostnadene for utført arbeid og materialforbruk.
12.3 Force majeure: Hvis prosjektet ikke kan fortsette på grunn av uforutsette omstendigheter (f.eks. naturkatastrofer, pandemi, krig eller andre ukontrollerbare hendelser), er verken kunden eller selskapet ansvarlig for avslutningen. I dette tilfellet kan prosjektet bli stoppet eller avsluttet, og alle betalinger vil bli justert i henhold til utført arbeid og kostnader fram til stans.
13. Juridiske konsekvenser:
Hvis kunden ikke overholder betalingsvilkårene, forbeholder selskapet seg retten til å iverksette rettslige tiltak i henhold til gjeldende norsk lovgivning.
(Visse regler kan tilpasses individuelt etter kundens behov)